AnasayfaFirma Rehberi Hal RehberiSeri ilan Foto Galeri Web TV RssYazarlarE-GazeteWebmailİletişim 24 Mayis 2018 Persembe 07:21
MANŞETGÜNCELEKONOMİPOLİTİKAEĞİTİM SAĞLIKKÜLTÜR-SANATSPORBİLİM VE TEKNOLOJİMAGAZİN
ANTALYA AKSEKİ AKSU ALANYA DEMRE DÖŞEMEALTI ELMALI FİNİKE GAZİPAŞA GÜNDOĞMUŞ İBRADI KAŞ KEMER KEPEZ KONYAALTI KORKUTELİ KUMLUCA MANAVGAT MURATPAŞA SERİK BURDUR AĞLASUN ALTINYAYLA BUCAK ÇAVDIR ÇELTİKÇİ GÖLHİSAR KARAMANLI BURDUR KEMER TEFENNİ YEŞİLOVA ISPARTA ISPARTA AKSU ATABEY EĞİRDİR GELENDOST GÖNEN KEÇİBORLU SENİRKENT SÜTÇÜLER ŞARKİKARAAĞAÇ ULUBORLU YALVAÇ YENİŞARBADEMLİ FETHİYE SEYDİKEMER

ANTALYA HAVA DURUMU
ANKARA

T.C.M.B. DÖVİZ KURLARI
Alış : 4.8464
Satış : 4.8551
Alış : 4.4002
Satış : 4.4293
Alış : 2.8890
Satış : 2.9268



HÜSEYİN DENİZ
hdeniz33@hotmail.com
"SARI YAYLAM" TÜRKÜSÜNÜN PEŞİNDE 2
11 Ağustos 2017 Cuma - Okunma Sayisi : 249

“SARI YAYLAM” TÜRKÜSÜNÜN PEŞİNDE 2

“Sürmeli palazını avlayamadım, tor iken”

            Türküyü Silifke’ye bağlayan dizelerden birisi de budur. Çünkü oyunlarında ve ezgilerinde keklik motifini en çok kullanan kentimiz Silifke’dir. Silifkeli çalgıcılar klarneti keklik gibi öttürürler. Oyunlarında kekliklere öykünme bol miktarda vardır. ve “Kekliği düz ovada Silifkeliler avlayıp kanadına sarı lirayı Silifkeliler bağlar.”

            Yörük kısmı keklik beslemeye pek meraklıdır. Keklik kısmı yavrularını bırakıp kaçmaz. Bu yüzden henüz uçamayan yavru palazları yakalamak çok kolaydır. Yani şahin yavrusu yakalar gibi uçurumlara tırmanmaya falan gerek yoktur. Her ulusun bir güzel anlayışı vardır. Yörük kısmı da kuşlar içinde kekliği güzel bulur. Sevdiğini de ona benzetir. Çünkü keklik kırmızı ayakları ve gagası, çilli telekleri ile pek güzel bir hayvandır. Ötüşü de duruşu da güzeldir. Çiftleşme zamanında erkek de dişi de karşılıklı pek güzel öter. Güzel de kur yaparlar. Tavuk, bıldırcın gibi hayvanları beslemeye pek elverişli olmayan Yörük yaşantısı keklik beslemeye elverişlidir.

            Bu dizede geçen “tor iken” sözü yakımcının “palaz” sözcüğüne özel anlamlar yüklediğini gösteriyor. Palaz burada gönlünü edemediği tor bir kıza göndermedir bizce. Haydi biraz da hayal kuralım: Kız bu gence yüz vermemiştir. Genç birkaç defa konuşmaya teşebbüs etmişse de kızın gönlünü alacak kadar uzun süreli konuşamamıştır. Çünkü kız yeni yetişip gelmekte olduğundan ürkektir.

“Sende bu güzellik de bende bu gençlik var iken”

“Alırım ahtımı koymam yar sende”

Burada sözü edilen çiftten erkek olan genç, kız olan ise güzeldir. Türkü erkeğin ağzından yakılmıştır. Burada gönül konularından açık seçik ve ayrıntılı olarak söz edilmemiştir. Zaten Yörüklerde aşk uluorta ve hızlı değil, gizli gizli ve ağırbaşlı yaşanır. Burada gencin bir ömür boyu sürse bile aşk davasının takipçisi olacağını fark ediyoruz. “Aht” sözcüğünün anlamı “iki kişi ya da toplum arasında yapılmış sözleşme”dir. Yörükler arasındaki anlamı ise “ölümüne bile olsa dönülmeyecek, mutlaka yerine getirilecek söz”dür. Bu metindeki anlamı “beklenti, yemin, ant”tır. Yani yakımcımız sevdiğine “Sende bu güzellik, bende de bu gençlik var oldukça, seni almak için elimden geleni yaparım.”diyor.

            Bu söz, Yörük tayfasının bir özelliğini de bize anlatıyor: Ahde vefa. “Yiğidin sözü demire kertidir” diyen atalar, yiğit insanın en önemli özelliği olarak “sözünde durma”yı kabul eder.  Kişi oğlu yoksul olabilir, çil çopur da olabilir. Yoksulluk zaten Anadolu insanının ayırt edici özelliğidir. Bunların hiçbiri insanı yiğitlikten alıkoymaz. Ya ne alıkoyar? Sözünün arkasında durmaması. Kalleş ve yalancı olması.

***

            “Göçer Yörükler de boz koyaklar yurt olur”

            Bazen bir tek sözcüğün arkasında koca bir medeniyet gizlenir. Eğer bu doğruysa “Yörük Göçü” kavramının da arkasında kitaplar dolusu bilgi ve yüzyıllar boyu süren bir yaşam tarzı yatar. Yörüklerde göç, bir çeşit şenliktir, kutlamadır. Baharın ucu gözüktü mü Yörüğü hiç kimse tutamaz sahilde. “Ver elini yaylam” der de yekinir Yörük kısmı. Yiyip içerek, konup göçerek on on beş günde çıkar yaylaya. Yörük kısmının bedenini serin serin yalayıp durmalıdır yel. O, dağların sevdalısıdır. Bir ağaç dibine oturup sırtını ağaca yasladı mı en büyük mutluluk budur onun için.

            Bazı toplumlar deniz toplumu, bazıları da kara toplumudur. Yörük tayfasının bence denizle ve suyla başı pek hoş değildir. Sahilin Yörükleri ömürlerini deniz kıyısında, çay kıyısında tüketirler de ne denize girerler, ne de çaydan balık tutup yerler. Onların işi keklik, güvercin ve geyiklerledir. Anlatırlar ki deniz ve yosun kokusu deniz adamını çekermiş. Eğer öyleyse dağların kokusu da Yörük tayfasının aklını başından alır. Dağlarda kırlarda çeşit çeşit ağaçlar, otlar biter ve insan o ağaçların, otların kokusunun tiryakisi olur.

 SÜRECEK

Yazarın Son Yazıları
» BİRAZ GERİBAKIŞ (NOSTALJİ) 4
» BİRAZ GERİBAKIŞ (NOSTALJİ) 3
» BİRAZ GERİBAKIŞ (NOSTALJİ)2
» BİRAZ GERİBAKIŞ (NOSTALJİ) 1
» CANDAN CANANA
» BAYRAĞIMIZA GÜZELLEME
» İYİ YAZILAR
» BİR OZANIN DÜŞÜNDÜRDÜKLERİ
» BİR ŞEYLER YAPMAK
» BİR BOZLAK: EVEREK DAĞI 3
» BİR BOZLAK: EVEREK DAĞI 2
» BİR BOZLAK: EVEREK DAĞI
» BOZLAKLARIN İZİNDE
» SERİKLİ ABDAL MEHMET NAZLI
» BİR GÜZEL İNSAN: EMRE DAYIOĞLU
» YAYLALAR... YAYLALARIMIZ...
» "SARI YAYLAM" TÜRKÜSÜNÜN PEŞİNDE 4
» "SARI YAYLAM" TÜRKÜSÜNÜN PEŞİNDE 3
» "SARI YAYLAM" TÜRKÜSÜNÜN PEŞİNDE 2
» "SARI YAYLAM" TÜRKÜSÜNÜN PEŞİNDE 1
 
DİĞER KÖŞE YAZARLARI
Ahmet Avcı
Dört Mumun Hikayesi
İDRİS ÖZCAN
SON TAHLİLDE ELMALI
ZAKİR GÜRER
ÖTERSE İYİ DÜDÜK !
MUHAMMET TAŞAN
ŞEHİTLERİN HAYKIRIŞI
HÜSEYİN ALBAYRAK
ŞANS KAPIYI NE ZAMAN ÇALAR‏
2010 - 2013 © batiakdeniz.com Tüm Hakları Saklıdır. Hiç bir bilgi ve resim kaynak gösterilmeden kopyalanamaz. yazılım : webustasi.com