AnasayfaFirma Rehberi Hal RehberiSeri ilan Foto Galeri Web TV RssYazarlarE-GazeteWebmailİletişim 21 Kasim 2018 Çarsamba 19:48
MANŞETGÜNCELEKONOMİPOLİTİKAEĞİTİM SAĞLIKKÜLTÜR-SANATSPORBİLİM VE TEKNOLOJİMAGAZİN
ANTALYA AKSEKİ AKSU ALANYA DEMRE DÖŞEMEALTI ELMALI FİNİKE GAZİPAŞA GÜNDOĞMUŞ İBRADI KAŞ KEMER KEPEZ KONYAALTI KORKUTELİ KUMLUCA MANAVGAT MURATPAŞA SERİK BURDUR AĞLASUN ALTINYAYLA BUCAK ÇAVDIR ÇELTİKÇİ GÖLHİSAR KARAMANLI BURDUR KEMER TEFENNİ YEŞİLOVA ISPARTA ISPARTA AKSU ATABEY EĞİRDİR GELENDOST GÖNEN KEÇİBORLU SENİRKENT SÜTÇÜLER ŞARKİKARAAĞAÇ ULUBORLU YALVAÇ YENİŞARBADEMLİ FETHİYE SEYDİKEMER

ANTALYA HAVA DURUMU
ANKARA

T.C.M.B. DÖVİZ KURLARI
Alış : 5.3497
Satış : 5.3593
Alış : 4.7252
Satış : 4.7565
Alış : 3.0982
Satış : 3.1387



HÜSEYİN DENİZ
hdeniz33@hotmail.com
"SARI YAYLAM" TÜRKÜSÜNÜN PEŞİNDE 1
11 Ağustos 2017 Cuma - Okunma Sayisi : 274

“SARI YAYLAM” TÜRKÜSÜNÜN PEŞİNDE 1

Sarı yaylam seni yaylayamadım kar iken

Yavru palazını avlayamadım tor iken

Sende bu güzellik de bende bu gençlik var iken

Alırım ahtımı da koymam yar sende

 

Göçer Yörükler de boz koyaklar yurt olur

Nazlım göçmüş de yüreğime dert olur

Bu ayrılık senin ile dört olur

Alırım ahtımı da koymam yar sende

 

Göçün bir ucu da Akyokuş’tan dolanır

Göksu ırmağı da coşar taşar bulanır

Nice güzeller de Taşpınar’dan sulanır

Alırım ahtımı da koymam yar sende.

 

            Bu türkü Musa Eroğlu tarafından Mut yöresinden derlenip TRT repertuarına kazandırılmıştır. Bizim çocukluğumuzda Anamur yöresi çalgıcıları tarafından da çalınıp söylendiği için Türkünün Taşeli yöresine ait olduğunu söyleyebiliriz. Ancak türküyü Burdurlu Hafız ve Makbule Kaya da duyarak, duyurarak söylediği için ben Türküyü Mersin’den Antalya’ya bütün Teke ve Taşeli yöresinin ürünü sayıyorum.

            Türküye üçüncü kıtayı ben ekledim. Bizim çocukluğumuzda söyleyenler (Anamur çalgıcıları) bu kıtayı da söylerlerdi. Bu kıta, türkünün kaynağını ve yaygın olduğu bölgeleri bulanık olmaktan kurtarıp Silifke – Mut yöresine bağlıyor. Gerçi burada yer adları olarak geçen Akyokuş ve Taşpınar, Türkiye’nin her yerinde karşımıza çıkabilir. Ama Göksu ırmağının bizzat söylenmesi türkünün kaynağı ile ilgili bütün kuşkuları ortadan kaldırmaktadır.

            Türküyü Teke yöresine bağlamamızın asıl nedeni Teke yöresindeki gurbet havalarına çok benzemesi, kaval ve kabak kemane ile de pek güzel seslendirilmesidir.

            Türküde ezgi ile sözler öyle güzel örtüşmektedir ki çalgılar dile gelmiş türküyü söyleyenin duygularını anlatıyor sanırsınız. Yani çalgılar da söyleyen kişiyle birlikte ulaşılmamış hayallere, geçip giden günlere ağlar, muradına eremediğine üzülür.

 

            Her ne kadar Karadeniz’de de göç türküleri varsa da göç türküleri ile gurbet havalarını ayırmak gerektiği kanısındayız. Göç türkülerinin içinde göç sözleri geçmekte, gurbet havaları ise bazı kına türkülerini de içine almakta ve genellikle hasretlikten ve gurbetlikten söz etmektedir. İster çocuğuna, ister eşine ve sevdiğine isterse köyden birine yakılsın ağıtlar da aynı kategoride değerlendirilmelidir. Çünkü ağıtlar da (tıpkı gurbete gidenler gibi) bir ayrılığın ardından yakılmaktadır.  

            Bu tasnife göre “Sarı Yaylam” türküsü bir göç türküsüdür. Yakımcı Toros yaylalarına göçen Yörüklerin yaşantılarından motifleri türküye yerleştirmiştir. Ayrıca Türküde çoğu Türkülerin ana motifi olan aşk da vardır.

            Şimdi türkünün sözlerine yakından bakalım:

            “Sarı yaylam da seni yaylayamadım, kar iken”

            Buradaki “Sarı yayla,” adı sanı belli bir yayla olmayıp Torosların zirvesindeki herhangi bir yayladır. Çünkü dilimizde renk adları ile oluşturulan birleşik yer adları çok fazla olduğu gibi iğreti adlandırmalar da çoktur.

            Burada Yörük’ün “yayla”dan ne anladığını da biraz açmak gerekir. Bu soruyu yöremden birçok Yörüğe sordum. Yörük kısmı yayla dendi mi serin, bol otlu, mümkünse sulak yer anlar. Elbette ağaçlık olmasına da hayır demez. Ama ormanla sürekli didişmekten de yılmış gibidir. Yöremizde “yaylanın hası” olarak bilinen Girdevi, Gilevgi, Kırkpınar, Beydağı, İmecik … gibi yaylalar bu özellikleri taşır.   

            Bu dizeden biz yakımcının bu türküyü yayla dönüşü yakmış olabileceğini çıkarıyoruz. Yayla Yörük kısmının hayatında önemli yeri olan bir unsurdur. Onun için yaylaya gidiş ve dönüşte göç törenleri yapılır. Yörük kısmı sahilin sivrisineğinden yıldığı kadar hiçbir şeyden yılmaz. Onun için havalar ısınır ısınmaz yollara düşer ve er baharda yaylaya çıkar. Buradaki “Er bahar,” erken bahar anlamında olup yaylada karın bütün bütün kalkmadığı bir zamandır. Yörük tayfasının da sevdiği, karın beslediği toprağın altında yatıp, kar çekilir çekilmez otların allım yeşillim süslediği bu yaylalardır. Yani Yörük yaylayı otlar kurumuş ve geçinmişken değil, bir gelin gibi süslenmiş iken sever. Yörüğün yaylayı ağız tadıyla yaylayamamasının nedenini ileride öğreneceğiz.

SÜRECEK

Yazarın Son Yazıları
» GÖRMEZSEK OLMAZ 2
» GÖRMEZSEK OLMAZ 1
» BİRAZ GERİBAKIŞ (NOSTALJİ) 4
» BİRAZ GERİBAKIŞ (NOSTALJİ) 3
» BİRAZ GERİBAKIŞ (NOSTALJİ)2
» BİRAZ GERİBAKIŞ (NOSTALJİ) 1
» CANDAN CANANA
» BAYRAĞIMIZA GÜZELLEME
» İYİ YAZILAR
» BİR OZANIN DÜŞÜNDÜRDÜKLERİ
» BİR ŞEYLER YAPMAK
» BİR BOZLAK: EVEREK DAĞI 3
» BİR BOZLAK: EVEREK DAĞI 2
» BİR BOZLAK: EVEREK DAĞI
» BOZLAKLARIN İZİNDE
» SERİKLİ ABDAL MEHMET NAZLI
» BİR GÜZEL İNSAN: EMRE DAYIOĞLU
» YAYLALAR... YAYLALARIMIZ...
» "SARI YAYLAM" TÜRKÜSÜNÜN PEŞİNDE 4
» "SARI YAYLAM" TÜRKÜSÜNÜN PEŞİNDE 3
 
DİĞER KÖŞE YAZARLARI
Ahmet Avcı
Dört Mumun Hikayesi
İDRİS ÖZCAN
SON TAHLİLDE ELMALI
ZAKİR GÜRER
ÖTERSE İYİ DÜDÜK !
MUHAMMET TAŞAN
ŞEHİTLERİN HAYKIRIŞI
HÜSEYİN ALBAYRAK
HAYATİMİZDAKİ MUCİZELER
2010 - 2013 © batiakdeniz.com Tüm Hakları Saklıdır. Hiç bir bilgi ve resim kaynak gösterilmeden kopyalanamaz. yazılım : webustasi.com